torsdag 30. april 2009

Interaktive tulipaner?

På lørdag da jeg var på Photowalk fotograferte jeg tulipaner ved Musikkpaviljongen i Byparken. Tulipanen i dette innlegget var den eneste jeg tok nærbilde av, da den hadde gule kronblad med unntak av ett som var rødt. Snodig greie som Lene og jeg raskt døpte mutant-tulipan. Men i tillegg til nærbildet tok jeg et bilde av hele tulipanåkeren, og slik så det ut:Så i dag på vei til det ukentlige strikketreffet gikk vi forbi Musikkpaviljongen igjen. Og hva skuer mitt øye? Jo, alle de tulipanene som på søndag og på bildet over var gule har nå blitt oransje!!!! Og den gule mutant-tulipanen med er som sunket i jorden....
Nå er ikke jeg noe botaniker og er ikke noe mer hobbygartner enn det altankassene kan romme (mao ikke tulipaner). Og det kan godt hende at det er helt vanlig at tulipaner skifter farge, men jeg synes det er en smule snodig. Men når det er sagt så er det jo greit med interaktive blomster som skifter farge med jevne mellomrom slik at man 1) Ikke går lei av fargen. 2) Faktisk slipper å velge hvilken farge man skal ha i bedet - blomstene skifter dem automatisk. 3) Gir hobbyfotografer noe mer å ta bilder av. 4) Gir folk noe å gruble på. Som f.eks. om de vil skifte farge igjen og isåfall til hvilken? Rød?
Tror jeg må til byen igjen om noen dager....

8 kommentarer:

  1. Eg og undrar på farge det er på dei tulipanane neste gong, dersom ikkje Bergen by bestemme seg for å planta om?

    På torsdag frå me sikkert svaret :)

    SvarSlett
  2. Hehe, eg og såg den eine tulipanen som hadde eit einaste raude blomsterblad. Men veit du kva? Vi er nødt til å ta vekk dei tulipanene som har "fargefeil", fordi vi må gjere som Grønn Etat har bestillt, ellers får vi klage og fråtrekk. Så om Grønn Etat har bestillt ein gul tulipanåker må vi ta vekk dei som ikkje er heilt gule. Det vil alltid vere slike med fargefeil.

    Desse gule tulipanene starter blomstringen gult og går over til oransje jo lengre dei kjem i blomstringen. Dei vil aldri bli raude. Eg syns at dei er veldig flotte.

    Eg liker også dei raude tulipanene i halvbuene rundt paviljongen, for dei har mange blomstrer på ein einaste løk.

    SvarSlett
  3. Dæven, der fikk vi jaggu santen en logisk forklaring fra en som tydeligvis har peiling! Men morsomt var det likevel, og alle tulipanene i byparken er knallflotte om dagen - uansett farge.

    Takker for oppklaringen!

    SvarSlett
  4. Syns det er teit av Grønn Etat å fjerna tulipanane med fargefeil eg, dei gjer jo berre tulipanbeddet endå meir interesant. Eller er det berre fotografar som syns det.

    Men tulipanane i byen er kjempeflotte, synd halve parken er sperra av :(

    SvarSlett
  5. Flotte bilder og du blir straks lagt til i min linkliste. Hvilket objektiv ble brukt til nærbildet av den forunderlige tulipan ? som du hadde fått opppklaringen på :))

    SvarSlett
  6. Nærbildet av tulipanen er tatt med noe så enkelt som et Canon EOS400D på makro innstilling med standard kit objektiv som er 18-55 mm.... Jeg digger å ta makrobilder spesielt i naturen, og ønsker meg veldig et makroobjektiv, men det var denne økonomien da.... :-)

    SvarSlett
  7. Så utrolig mange flotte bilder du har tatt! Så deilig å se masse blomster, sånt har vi ikke hær hvor æ bor:-(

    SvarSlett