søndag 13. juli 2008

Søndagstur i Samdalen

I dag dro jeg på tur sammen med mamma og pappa. Målet var Samdalen - et sted vi var litt da jeg var liten, men som vi ikke har vært i siden det herrens år 1990 såvidt vi husker. På tide å dra tilbake.
Vi dro fra foreldrene mine og kjørte retning Os. Over Vallaheiene, forbi Kaland og tok av til venstre til Haugsdal. Kjørte innover og innover til veis ende, hvor bilen ble parkert og turgåingen begynte. Det er fin grusvei hele veien. Været var egentlig ideelt for en tur i motbakke - overskyet, ca. 16 grader og litt vind.

Nedover dalen renner det en elv som kommer fra noen vann lengre oppe. Vi hadde ikke noe spesielt mål med turen, annet enn å gå tur, samt å mimre. Vi var der nemlig litt i min barndom, og jeg har vage minner om kremering av pølser på bål etterfulgt av nedkjøling av pølser i elven og deretter konsumering av de samme pølsene. Husker også at vi badet i elven, og fanget småfisk som fikk bli med oss hjem og bo i kummen i vaskekjelleren før vi senere dro opp og slapp dem ut igjen..... Vannet i elven var ganske så krystallklart, og vi så mye småfisk pile rundt nedi der mens vi gikk langs elven.

Fortsatte videre oppover i dalen til et vann hvor vi hadde pause med mammas hjemmebakte boller. Ganske idyllisk også der. Da vi var på samme tur i 1990 var det knallsol og varmt, og da var det deilig å kunne ta seg en dukkert. Dessverre for kaldt til det i dag, men var fint der oppe likevel!

Fortsatte enda litt videre oppover forbi bl.a. en hytte hvor vi ved en anledning har vært på overnattingstur for ca. 30 år siden (mao husker ikke jeg en skit av akkurat det) og videre inn til enda et vann før vi snudde og gikk ned igjen.


Fantastisk flott landskap, fin utsikt, mye flott vegetasjon i form av både blomster (store mengder av bl.a. blåklokker og revebjeller) og trær samt krystallklart vann. En flott tur som det ikke bør bli like lenge til gjentas - da gjerne på en solskinnsdag med en pakke grillpølser i sekken.....

6 kommentarer:

  1. Flotte naturbilder altså, men hallo? Strikking? Har du ikke noe prosjekt på gang eller?

    SvarSlett
  2. Eg er alltid med på ein tur i skog og mark, og grillpølser seie denne kroppen sjeldan nei takk til :)
    Såg skikkeleg idylisk ut der i Samdalen, aldri vore der så ikkje umogleg du må visa ein gong. Vi får ta med noko handarbeid til ære for Anna-Maylèn ved ein seinare anledning :)

    SvarSlett
  3. Korleis var det på konserten idag då?? Såg og las litt på BT, såg kult ut :D Håpar her kjem eit innlegg :D

    SvarSlett
  4. Strikking? Hva er det? Holder på med samme prosjektet som da du var her, og har overhodet ingen inspirasjon når jeg sitter hjemme i ensomheten fordi prosjektet er littegranne kjedelig å holde på med.... Funderte på å strikke noen sokker, men klarer ikke bestemme meg for mønster, en elefant men klarer ikke bestemme meg for farge og... og.... ja. I det hele tatt.

    Og ja, konsertinnlegg kommer, må bare sove litt først. Og så kanskje en tur på jobb hadde vært greit og....

    SvarSlett
  5. Flotte bilder!

    Ser ut som en bra turområde.

    Kjekt å mimre litt med foreldre innimellom. :)

    SvarSlett
  6. Hei!

    Fant bloggen din da jeg googlet Samdalen :) Har lyst å prøve den turen. Flyttet til Vallaheiane for en stund siden, og forstår at det ikke er så langt unna. Er det lett å rote seg bort i skauen, eller er det plankekjøring med grusvei hele veien? Har elendig retningssans nemlig, hehe! Lurer også på hvor lang tid det tar å gå (til sammen begge veier)?

    Hilsen Anette

    SvarSlett