tirsdag 29. juli 2008

Weekend away

Frøknen har vært på landet i helgen! Jepp - landet! Nærmere bestemt Vik i Sogn, hvor jeg var og plaget Lene i hennes barndomshjem.

Vi kjørte oppover fredag formiddag i strålende sol! Stoppet på Dale og kjøpte jordbær, og stoppet på Voss for å spise jordbær. Nammenam! Turen gikk videre, og vi stoppet på veien for litt fotografering. Når hobbyfotografene er på tur blir det gjerne sånn.... Stoppet ved en elv med et fall som visstnok er så skummelt at selv proffe raftere ikke tør bevege seg utfor. Elver er egentlig ganske fascinerende greier. Bildet viser hvordan det ser ut nedenfor fallet da bildene jeg tok av selve fallet egentlig ikke gjengir hvor heftig det egentlig er....

Ved bunnen av Vikafjellet stoppet vi for å kjøpe litt geitost til Lenes farmor. Litt og litt - hvis 1,6 kg kvalifiserer til betegnelsen litt, så..... ja. Fikk meg noen nye venner mens jeg ventet!

Vel fremme i Vik stod sløving i solen, morellspising, grilling, strikking og skravling på timeplanen. Lørdagen fortsatte med soling, Lene gjorde litt vedlikehold på bassenget, vi solte litt mer og dro på utflukt med badetøy i vesken. Dro til Liktvor hvor det er en liten vik med litt sandstrand. Målet var bading, og tøffingen Lene stupte uti, mens jeg fikk ikke en gang en tå nedi, pysen som jeg er.... Lenes kvalifiserte gjetning tilsa ca. 15 grader i vannet, og ettersom jeg får åndenød om temperaturen er under 20 er det kanskje like greit at jeg holdt meg unna... Senere var det mer soling, skravling, middag og så en liten spasertur i Lenes barndoms dal, og turen gikk bl.a. bortom Hopperstad Stavkirke. Dessverre kledd i stillas for anledningen, så ingen knakende fine bilder derfra. Derimot laget vi litt kunst mens vi vandret langs et jorde, både strå, avblomstret løvetann, blåklokker og diverse andre planter vi fant på veien.

Søndag var også en lat dag med soling, bading i bassenget og en liten tur på besøk til Fridtjof den Frøkne - statuen som troner over Vangsnes og som i sin tid var en gave fra keiser Wilhelm II av Tyskland. Stakkars jævler som satte den opp sier nå jeg..... Fikk også tid til å kjenne på vannet Sognefjorden - denne gangen vasset jeg. Og angret på at jeg ikke hadde med badetøy (lett å være tøff i trynet når man ikke har muligheten!).

Var ikke keen på å reise hjem for å gå på jobb igjen, men må man så må man. Valgte å ta båten i finværet - fjorden lå mer eller mindre flat og alt lå til rette for en fin tur. Og sånn ble det! Knallfint hele veien, og endte opp utendørs deler av turen hvor jeg og alle turistene knipset ivei. Vel hjemme i Bergen stod moder og fader og ventet, og kjørte meg hjem.

Har hatt en fantastisk deilig avslappende helg, og alle - dvs ihvertfall jeg - var enig om at det hadde vært en fin tur......

4 kommentarer:

  1. Eg sleng meg med på at det var ei fin helg :)
    Har eit par bilete du skal få at deg :)

    SvarSlett
  2. Send 'em over! Håper ikke de er like lite flatterende som det du tok av meg med mitt kamera..... Har et par bilder til av deg og som jeg kan sende over.

    SvarSlett
  3. Høres ut som en fin helg i Vik. :)

    Og nok en gang vil jeg kommentere at bildene du tar er fine. :)

    SvarSlett
  4. Flotte bilder du tar. Høres ut som du/dere har hatt en flott tur.

    SvarSlett